Viser 1–9 af 711 resultater

VI GUIDER DIG

MOTOROPTIMERING VS. CHIPTUNING - HVAD ER FORSKELLEN?

Ønsker du at udnytte din bils fulde potentiale på en forsvarlig og lovlig måde? Vi har sammensat en guide, så du kan kende forskellen på motoroptimering vs. chiptuning, og hvad du skal være opmærksom på. 

HVAD ER CHIPTUNING AF BIL?

Chiptuning af biler er, når der bliver modificeret i bilens software via bilens ECU. En ECU er den motorstyring, der findes i din bil og ved at ændre på en række parametrer, kan man opnå en højere effekt på bilens performance.

Det sker typisk, at bilen kan få tilført ekstra benzin samt forøgelse i ladetrykket på turboerne, hvilket er med til at skabe den højere effekt. Normalt kan man opnå et sted mellem 10 til 50% større effekt ved chiptuning af bil. 

Du vil støde på, at diverse chiptunere enten vælger at overskrive bilens ECU med en flashet fil, som er hentet ind via en database eller ved at udskifte ECU.

Det skal du være særligt opmærksom på

CHIPTUNING AF BIL

Der er flere ting du, som forbruger, skal være opmærksom på, når du går i gang med at overveje at øge effekten på din bil via en chiptuning. Det er forståeligt, for en hurtig Googlesøgning kan da også gøre, at man ikke kan finde rundt i regler for, hvad man må, hvad der er lovligt, og hvad man ikke må.

Det skal du være særligt opmærksom på

HAR SÆLGER DEN RETTE DOKUMENTATION TIL TUNING AF BIL?

Fra Færdselsstyrelsens side af stilles der store krav for, hvornår en chiptuning er lovlig, og hvad der skal til for at kunne lovliggøre den. 

Jævnfør Færdselsstyrelsen og Chiptunings Bekendtgørelsen er det lovkrav, at bilen efter en chiptuning skal forbi en synsmand for at få tuningen registreret som en konstruktiv ændring.

"Jamen det opdager de slet ikke"

Det er ikke nok, at sælger siger “jamen det opdager de slet ikke”, eller “den forurener hverken mere eller mindre” – det skal være dokumenteret, at chiptuningen ikke har en negativ påvirkning på emissionstal.  (paragraf 5 stk. 1 & 3.) 

Dokumentationen, der ligger til grundlag for godkendelse, kræver nemlig, at en bil med en chiptuning har været på et specielt rullefelt for at få foretaget en luftforureningstest. Det er ikke nok, at bilen blot holder i tomgang. 

Samtidig skal der også ligge til grundlag, at bilfabrikanterne redegøre for, at bilen kan tåle de ekstra hestekræfter. Dette sker typisk via en typegodkendelse, som foretages via det uafhængige tyske prøvningsinstitut TÜV. 

Sidst men ikke mindst er det også et krav, at bilen ikke støjer mere eller har en negativ påvirkning på slitage efter chiptuning af bil. 

Det er samtidig ulovligt at markedsføre salg af chiptuning, såfremt sælger ikke kan retvise den nødvendige dokumentation til lovliggørelse. Der er dog en undtagelse. Det er tilladt at sælge og markedsføre chiptuning til motorløbs-biler. Dette skal dog tydeligt fremgå på den specifikke side og ved udførelse af chiptuning. 

Det skal du være særligt opmærksom på

HVAD MED GARANTI PÅ BILEN EFTER CHIPTUNING AF BIL?

Alle bilfabrikanter og importør fraskriver sig i dag alt ansvar på biler, der er blevet chiptunet. Det vil sige, at skulle uheldet være ude, og motoren står af efter montering af chiptuning, så hænger du desværre selv på regningen. 

“Jamen, jeg har jo garanti på chiptuningen?” – Du skal være opmærksom på, at fordi du bliver lovet en garanti på chiptuningen, så omfatter denne garanti i langt de fleste tilfælde “bare” en software-garanti. Det vil sige, at de dækker en ny chiptuningssoftware. 

Denne software-garanti får du, da hver gang din bil har været til service, og den er blevet opdateret med seneste software fra fabrikantens side, vil chiptuningen i langt de fleste tilfælde være blevet overskrevet. Du skal altså have lagt en ny chiptuning i. 

ER CHIPTUNING AF BIL ULOVLIGT?

Jævnfør Chiptuningsbekendtgørelsen udstedt af Færdselsstyrelsen, er det et lovkrav, at bilen synes med den konstruktive ændring.

Med tilsynet skal du, som ejer, kunne dokumentere, at bilen ikke har en negativ påvirkning på miljø (emissionstal/brændstof), støj eller slitage. Kan du ikke levere denne dokumentation, er det derfor ikke muligt at kunne lovliggøre bilen. 

“Men den øget effekt overstiger jo ikke de 20%?”

Uanset hvor stor effektforøgelse du modtager på din bil ved en chiptuning, eller du måske vælger “stage 2” opgraderinger, omfatter al ændring på bilen, at den skal synes på ny med de konstruktive ændringer.

Det betyder, at selvom effekten kun øges med 10%, skal det stadig registreres. 

Motoroptimering vs. chiptuning

MEN HVORFOR SÅ EN MOTOROPTIMERING?

En motoroptimering er i grove træk det samme som en chiptuning. Oftest indebærer en motoroptimering en separat motorstyringsenhed, som sættes på bilens motor.

I langt de fleste tilfælde samarbejder den nye motorstyring med bilens nuværende motorstyringsenhed.

Vigtigst er dog, at bilen kører minimum oktan 98 for at kunne aktivere motoroptimeringen. 

Med en motoroptimering er det muligt at forløse bilens fulde potentiale på en forsvarlig og lovlig måde.

MEN ER EN MOTOROPTIMERING LOVLIG?

Når du vælger at få din bil motoroptimeret hos MotorPower, leverer vi altid den fornødne dokumentation, som kræves af Færdselsstyrelsen for at kunne registrere motoroptimeringen som en konstruktiv ændring ved et periodisk syn. 

Alle motoroptimeringener er gennemtestet, typegodkendt hos TÜV i Tyskland og samtidig gennemført de pågældende luftforureningstests, der sikrer uovertruffen kvalitet og selvfølgelig til lovlig anvendelse på de danske veje.

Motoroptimering vs. chiptuning

HVAD MED GARANTIEN VED EN MOTOROPTIMERING?

I langt de fleste tilfælde over vores leverandører og MotorPower din bils fabriksgaranti. Der er forskellige satser afhængig af leverandør, men oftest er bilen dækket i op til 2 år eller 100.000 km fra første indregistrering.

Nogle leverandører tilbyder ydermere udvidet garantiordning. 

Fælles for alle vores optimeringer er, at garantien dækker reparation på autoriserede mærkeværksted efter eget valg.

Garantien dækker blandt andet motor, gearkasse, drivline, turboer & batteri på hybridbiler. 

Skulle din bil være uden for fabriksgaranti, har du mulighed for at tegne en service- & reparationsaftale, der dækker hele bilen. Undtagen skader på karosseri, glas og lygter. 

Det er din sikkerhed for kvalitet.

HVILKE BILMÆRKER KAN MOTOROPTIMERES?

Hos MotorPower arbejder vi sammen med 7 af nogle af verdens førende indenfor performance. Fælles for dem alle er, at de stiller højeste krav til test, udvikling og teknologi. 

MotorPower er blandt andet officiel forhandler af motoroptimeringer fra ABT Sportsline til Volkswagen, Audi, CUPRA og SEAT, AC Schnitzer til BMW og MINI, BRABUS til Mercedes-Benz og TECHART til Porsche. 

MotorPower arbejder udelukkende med tyske premiumbiler, med undtagelse af Volvo, da HEICO SPORTIV udspringer fra Tysklands største Volvo-importør, HEDTKE.

Det er et krav for at kunne motoroptimere, at din bil er monteret med en turbo ab fabrik, og at bilens alder samt kilometerstand overholder de krav, vores leverandører stiller.

MOTORPOWER

HVOR KAN DU FÅ UDFØRT EN MOTOROPTIMERING HENNE?

Hos MotorPower har vi landsdækkende montering på vores motoroptimering. 

Det betyder, at du blandt andet kan få udført motoroptimering i Roskilde, Vejle, Aarhus og Aalborg. 

Fælles for alle vores værksteder er, at de arbejder med stor passion for performance og premiumbiler. 

Alle udvalgte værksteder er uddannede og oplært i montering af vores lovlige motoroptimeringer og andre stylingkomponenter fra nogle af verdens førende leverandører. 

Showrooms:
Jylland · Vejle (My Garage)
Sjælland · Roskilde

Værksteder:
Sjælland · Roskilde
Fyn · Nørre Aaby
Sydjylland · Vejle
Midtjylland · Harlev J.
Nordjylland · Nørresundby

ER DU STADIG I TVIVL?

Er du stadig i tvivl? Eller er der noget du mangler at få svar på? Måske ønsker du at høre om mulighederne for lige netop din bil?

Så tøv ikke med at kontakte os. Book tid til samtale nu, og hør om mulighederne for lige netop din bil. 

Du kan også finde oversigten over vores tilgængelige motoroptimeringer her og stylingkomponenter til din bil her.