Viser 1–9 af 775 resultater

Lovlig motoroptimering

HVORFOR SKAL MOTOROPTIMERET BILER SYNES?

BEK nr 595 af 13/06/2006 - Bekendtgørelse om chiptuning
"§ 1. Ved chiptuning forstås i denne bekendtgørelse ændringer af den fabriksspecificerede elektroniske motorstyring, herunder udskiftning og omprogrammering af motorstyringen eller manipulation af signaler til og fra motorstyringen.

§ 2. Stk. 2. Et chiptunet køretøj skal fremstilles til syn hos en synsvirksomhed til godkendelse af chiptuningen. Ved syn skal der medbringes dokumentation fra anerkendt prøvningslaboratorium…

§ 2. Stk. 3. Godkendelsen ved syn skal anmeldes til registrering inden det chiptunede køretøj tages i brug."

Læs hele bekendtgørelsen her: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2006/595

NYE KRAV OM CHIPTUNING INDFØRES

Tilbage i 2006 blev der indført særligt strenge krav for dokumentation af forureningsniveauet, støjniveauet, sikkerheden og brændstofforbruget i forbindelse med chiptuning.

Dengang var det særligt populært på dieselbiler, som alle var blevet udstyret med turbolader fra fabrikken for at øge effekten og begrænse brændstofforbruget.

Det viste sig at være relativt let at ”skrue op” for turboladeren med massive effektforøgelser til følge.

Det var desværre oftest forbundet med en ikke ubetydelig merudledning af skadelige dieselpartikler og en tyk sort røg bag en turbodiesel-bil, selv med let fod på speederen.

Derfor besluttede Færdselsstyrelsen helt at forbyde chiptuning. Det viste sig dog ikke muligt grundet EU-regler, hvorfor Færdselsstyrelsen i stedet lavede nogle ekseptionelt strenge regler for dokumentation ved chiptuning

BILER REGISTRERES MED KONSTRUKTIVE ÆNDRINGER

Dengang brugte MotorPowers direktør Jesper Bacher halvanden år sammen med en tysk samarbejdspartner og en dansk advokat på at finde frem til præcis hvordan han skulle udarbejde den krævede dokumentation.

Det lykkedes i 2007, hvor de første biler blev kørt i synshallen og synet med konstruktive ændringer og dermed lovliggjorte.

Siden da har Jesper Bacher og MotorPower kørt mange biler i synshallen, når de er blevet motoroptimerede. Bekendtgørelsen siger nemlig tydeligt, at man skal sørge for at dokumentere og registrere motoroptimeringen inden bilen må benyttes lovligt.

I dag er det en naturlig del af det at få sin bil motoroptimeret hos MotorPower: Straks efter monteringen er foretaget, køres bilen i synshallen, og motoroptimeringen registreres som en konstruktiv ændring.

På den måde får både forsikringsselskabet og leasingselskabet automatisk besked, og oplysningerne fremgår også i det centrale motorregister, således at f.eks. Politiet ved besked, hvis bilen stoppes til en rutinemæssig kontrol.

SÅDAN SYNES EN MOTOROPTIMERET BIL

For at en motoroptimeret bil kan synes med konstruktive ændringer, kræves det, at det dokumenteres, at forureningsniveauet, sikkerheden, støjniveauet og brændstofforbruget ikke påvirkes negativt.

Det er et omfattende stykke testarbejde, der går forud for sådan en dokumentation. Derfor tilbyder MotorPower ikke motoroptimering til alle bilmodeller.

Dels findes der modeller, hvor de ikke er muligt at motoroptimere og samtidig leve op til disse krav, men der findes også modeller, hvor markedspotentialet ikke er stort nok til at bære de udgifter, der er forbundet med udarbejdelsen af denne dokumentation.

Dokumentation udarbejdes efter samme retningslinier som producenten af standardbilen også har benyttet.

Det er blandt andet derfor, at det ikke er muligt at programmere en motoroptimering specifikt til én bil (hvilket i øvrigt heller ikke nødvendigt – bilproducenterne gør det heller ikke, men det er en helt anden snak).

Det giver bilens ejer en vished for, at bilen, til trods for den øgede motoreffekt og oftest også fartressourcer, stadigvæk overholder de gældende forurenings- og sikkerhedskrav, hvilket gør det trygt at køre i bilen.

FØRENS ANSVAR FOR REGISTRERING

Det siger næsten sig selv, at en bil skal være lovlig, men alligevel eksisterer der utallige firmaer, der tilbyder traditionel chiptuning til lav pris, hvor man dog som kunde ender op med en ulovlig bil, og samtidig en bil, hvor man ikke kan være sikker på, at den er sikkerhedsmæssigt forsvarlig.

I sidste ende er det op til føreren at sikre, at bilen er i lovlig stand, men chiptunerne fortæller oftest, at chiptuningen ikke kan ses, når bilen køres i synshallen (hvilket også kan være korrekt), hvorfor mange antager, at en bil, der har bestået et periodesyn er lovlig.

Det er bare ikke tilfældet, når den er chiptunet. Netop fordi synshallen ikke med det blotte øje kan se om en bil er chiptunet, har man selv pligt til at oplyse dette og medbringe dokumentationen, der er påkrævet, således at chiptuningen kan registreres som en konstruktiv ændring.

Har man undladt at oplyse dette, er bilen ulovlig og må ikke anvendes på offentlig vej.

KONSEKVENSER VED ULOVLIG CHIPTUNING

Konsekvenserne ved at køre i en bil, der ikke er lovlig, kan være, at ens forsikring ikke dækker i tilfælde af ulykke.

Det kan også være, at man får tildelt skylden i en ulykke, alene fordi ens bil ikke er lovlig.

I de milde tilfælde kan Politiet kræve, at bilen bygges tilbage til standard for ejerens regning.

Dette gøres ikke ved at omprogrammere, men ved at udskifte motorstyringen med en ny, hvilket kan være en bekostelig affære. Det samme gælder den bøde, der naturligvis følger med.

Konsekvenserne kan også være at aflæse direkte på gensalgsprisen den dag, man ønsker at skifte bilen ud.

Mange forhandlere ønsker ikke at købe en ulovlig chiptunet bil i bytte.

Dels fordi de ikke kender konsekvenserne af chiptuningen, da de ikke er dokumenteret, og dels fordi de ikke må sælge bilen videre, år den ikke er lovliggjort.

VÆLG EN LOVLIG MOTOROPTIMERING

Til gengæld kan en lovliggjort motoroptimeret bil sagtens have positive økonomiske konsekvenser.

Kunder, der ønsker en særlig bil med øget performance, er oftest villige til at betale lidt ekstra for den velkendte (og lovlige) kvalitet fra f.eks. ABT og BRABUS.

Om ikke andet er det sandsynligvis den bil, der har den lovlige motoroptimering, der bliver solgt først, hvis der er mange ens biler til salg.

LOVLIG MOTOROPTIMERING MED GARANTI

Hos MotorPower får du direkte adgang til 6 af verdens førende inden for lovlig motoroptimering og styling til tyske premiumbiler. 

Vi er blandt andet officiel forhandler af BRABUS til Mercedes, ABT Sportsline til Audi m.v. og TECHART til Porsche. 

Vores motoroptimeringer leveres med den fornødne dokumentation, der skal anvendes for at registrere det som konstruktiv ændring og dermed kan avendes lovligt. 

Du kan læse mere om vores leverandører nedenfor. 

FIND MOTOROPTIMERING, STYLING & LEASINGBILER HER

loader
loader
loader
loader
loader

BRUG FOR HJÆLP

Skriv til os herunder – Vi svarer indenfor 24 timer

MOTORPOWER

SHOWROOMS & VÆRKSTEDER

SHOWROOM:
Jylland  · Vejle ( MY GARAGE)
Sjælland · Roskilde

SPECIALVÆRKSTEDER:
Jylland · Vejle (MY GARAGE)
Sjælland · Køge

SERVICEPARTNERE:
Midtjylland · Harlev J.
Nordjylland · Nørresundby

MOTORPOWER

SHOWROOMS & VÆRKSTEDER

Showrooms:
Jylland · Vejle ( MY GARAGE)
Sjælland · Roskilde

Specialværksteder:
Jylland · Vejle (MY GARAGE)
Sjælland · Køge 

Servicepartnere:
Midtjylland · Harlev J.
Nordjylland · Nørre Sundby

Kort over optimeringsteder

MOTORPOWER

SHOWROOMS & VÆRKSTEDER

Showrooms:
Jylland · Vejle ( MY GARAGE)
Sjælland · Roskilde

Specialværksteder:
Jylland · Vejle (MY GARAGE)
Sjælland · Køge 

Servicepartnere:
Midtjylland · Harlev J.
Nordjylland · Nørre Sundby